باید طرفدار جدی تقریب و وحدت باشیم

حجت الاسلام و المسلمین نواب : تقریبی که در جهان مطرح شده به واسطه اشخاص بزرگی بوده است که در مراکز مهم فعالیت داشته اند که وجود شیخ شلتوت به عنوان شیخ الازهر نمونه آن است.

به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی، «حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب» با اشاره به فعالیت های تقریبی در جهان گفت: به جز مراکزی که در زمان آیت الله بروجردی و جمهوری اسلامی ایران بوجود آمد، در اهل سنت چیزی به عنوان تقریب وجود ندارد.

وی افزود: تقریبی که در جهان مطرح شده به واسطه اشخاص بزرگی بوده است که در مراکز مهم فعالیت داشته اند که وجود شیخ شلتوت به عنوان شیخ الازهر نمونه آن است و طبعا به واسطه وجود وی الازهر از تقریب حمایت کرد و فکر تقریبی در آن حاکم شد.

حجت الاسلام نواب با تاکید بر اینکه برای بررسی تقریب،باید به شخصیت سید جمال الدین اسدآبادی پرداخت، اظهار داشت: سید جمال در طول عمر خود به واسطه نفوذ مردمی و حکومتی به عنوان شخصیت بنیانگذار تقریب مطرح شده است.

رئیس دانشگاه مذاهب و ادیان قم، شروع اختلافات بین شیعه و سنی را از زمان تشکیل حکومت صفویه و حکومت عثمانی دانست و گفت: وقتی صفویه اعلام حکومت کرد اختلافات آغاز شد و سید جمال که ایرانی یا افغانی بوده و درس خوانده نجف، قبل از ۲۰۰ سال، مسئله تقریب و بیداری اسلامی را مطرح و چراغ بیداری اسلامی را در هند، مصر، پاریس، ترکیه و لندن روشن کرد والبته درطول این دوران به تربیت شاگردان ممتازی پرداخت که در مصر می توان به محمد عبده اشاره کرد.

نواب با بیان اینکه تمام عمل سید جمال الدین اسد ابادی، بر تقریب متمرکز بوده است، اظهار داشت: علل انحطاط مسلمین از بحثهای کلیدی سید جمال بوده است که اختلاف امت اسلامی، غرب زدگی، دوری از احکام اسلام و رشد خرافات، چهار عامل اساسی انحطاط مسلمین به شمار می رود و از این رو اختلافات را ریشه اکثر بدبختی ها می دانست لذا ملیت خود را پنهان کرد و محمد عبده را تربیت کرد و از آن طریق نسل جدیدی شامل سید قطب، محمد قطب، حسن البنا، دکتر محمد غزالی، خانم غزالی و.. را تربیت کرد که حسن البنا عضو شورای مرکزی تقریبی بود که آیت الله العظمی بروجردی آن را در مصر پایه گذاری کرد.

وی به وجود دو جریان عمده سلفی اشاره کرد و گفت: سلفی ها به دو جریان تقریبی و غیر تقریبی تقسیم می شوند؛ کسانیکه به دنبال اسلام ناب محمدی هستند مانند حضرت امام خمینی(ره) و غیرتقریبی ها هم که شناخته شده اند؛ ولی در این میان حتی امام(ره) هم معتقد بودند که پیرایه هایی را به اسلام بسته اند چرا که وقتی خدواند می فرمایند “وما ارسلناک الا رحمة للعالمین” یعنی اسلام ناب محمدی و نه این اسلامی که شعارش شمشیر و گردن زدن شده باشد.

نواب در ادامه به تشریح جریان های تقریبی که سید جمال الدین در کشورهای لبنان و سوریه و عراق و شهر اصفهان ایجاد کرد پرداخت و گفت: مرحوم سید محمد باقر درچه‌ای در اصفهان استاد آیت الله بروجردی بودند و ایشان شخصیتی بود که پایه های تقریب را در افکار آقای بروجردی ایجاد کرد.

وی افزود: اشخاص بزرگی که در کشورهای اسلامی و بویژه مصر و سوریه و لبنان بودند باعث شدند تا کارکرد تقریبی خود را حاکم کنند و باعث شده اند تا فقه شیعه در الازهر غریب نباشد و فارغ التحصیلان الازهر حالت تنفر نسبت به شیعه نداشته باشند حتی حسن البنا عضو شورای تقریب آیت الله العظمی بروجردی بود.

رئیس دانشگاه مذاهب و ادیان، درباره جریان‌هایی که برای مقابله با تقریب به وجود آمده اند، خاطرنشان ساخت: با روی کار آمدن جریان وهابیت در عربستان سعودی و پول کلانی که از نفت به دست می‌آید اقلیت ۱۰، ۱۲ میلیون وهابی توانسته اند با قدرت پول، خودشان را در جهان به گونه‌ای وحشتناک مطرح کنند و اشغال افغانستان توسط شوروی یکی از بهانه‌های بزرگی بود که توانست عربستان را مطرح کند و آنها القاعده را بنیان گذارند.

حجت الاسلام نواب با اشاره به اینکه هم اکنون در سیاه ترین روزگار قرارداریم، گفت: امروز بدون هیچ‌گونه روپوشی باید اعلام کنیم که تقریب سیدجمال،‌ محمد قطب، سید قطب، حسن بنا و تمام روشنفکران عرب به‌طور کامل فرو ریخته است. الان تقریبی در جهان نمانده است. شیخ قرضاوی که از پیشگامان تقریب بود الان کاملاً‌عوض شده، جریان اخوان المسلمین یک جریان تقریبی و تآثیرگذارترین جریان در جهان اسلام بود. در ترکیه همه جریانات اخوانی هستند، عربستان، کویت، اردن، عراق و … اخوانی هستند. اخوان درست، تقریبی است اما چه شد که موج تندروی همه را گرفت و الان وضع اختلاف شیعه و سنی به روزی رسیده است که ما می‌بینیم.

وی اظهار داشت: به نظر من آتش فتنه دیر یا زود خاموش خواهد شد و گفت‌وگوی شیعه و سنی بار دیگر شروع می‌شود و باید طرفدار جدی تقریب و وحدت باشیم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به مراکز تقریبی در جهان اسلام، گفت: به غیر از آن‌هایی که جمهوری اسلامی ایجاد کرده است هیچ مرکز تقریبی در جهان نداریم. تندروی‌هایی که در خاورمیانه با محوریت عربستان شروع شد، شرایط را به سیاه‌ترین روز روزگار رسانده است. باید تلاش کنیم دوباره به خط تقریب برگردیم.

حجت الاسلام نواب در پاسخ به سوالی درباره پیرایه‌هایی که شیعیان به اسلام اضافه کرده‌اند، گفت: قمه‌زنی روشن‌ترین آن است. افراط هایی که در عزاداری‌ها می‌کنیم، برخی شعرهایی که در عاشورا می‌خوانیم، نماز مستحبی که نمی‌خوانیم و ترک کردیم، در جماعت‌هایمان نافله نیست، مستحباتی که اسلام و قرآن گفته‌اند و ما آن‌ها را کمرنگ کرده‌ایم. فاصله‌مان را با اسلام زیاد کردیم. ما هم‌زمان در دو جبهه خرافات و هم در جبهه مبارزه با وهابیت باید عمل کنیم. باید مفهوم شرک و توحید را کاملاً ‌تبیین کنیم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با تاکید بر اینکه در جهان عرب مبنای ما، مخالفت با اسرائیل است، گفت: ما طرفدار ریختن اسرائیلی‌ها به دریا نیستیم ما می‌گوییم مردم فلسطین در کشوری که هستند باشند ولی حق رأی داشته باشند. نظامی را برای کشور انتخاب کنند و یهودی‌ها، مسلمانان و مسیحیان آنجا زندگی کنند.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام نواب به سوالات دانشجویان و پژوهشگران عرصه های تقریبی پاسخ داد.

نشست علمی «بررسی جریان‌های تقریبی و مراکز تقریبی در جهان» از طرف معاونت پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی و در چارچوب کرسی های نظریه پردازی این دانشگاه برگزار شد.