بازنگری در پژوهش‌های تقریبی گام مهم در راستای مقابله با تکفیری‌ها

امام جمعه مشهد مقدس گفت: بازنگری در پژوهش‌های تقریبی را باید به عنوان یک گام مهم در راستای مقابله با تهدیدات تکفیری‌ها در نظر گرفت.

به گزارش خبرنگار تقریب، آیت الله “سید احمد علم‌الهدی” روز پنج شنبه طی سخنانی در دومین همایش بین المللی “تقدیر از آثار و پایان‌نامه‌های تقریبی” که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مشهد مقدس برگزار شد اظهار داشت: در قرآن کریم قیام جمعی مقدم بر قیام فردی تاکید شده است زیرا در قیام جمعی یک حرکت و گستره پهناوری مدنظر است و نتیجه بسیار خوبی در تغییر جامعه دارد.

وی با اشاره به اینکه دشمنان اسلام امروزه به این مهم دست یافتند، تصریح کرد: توسعه حرکت قیام جمعی باید در نظر گرفته شود و به عنوان یک سیاست و ضرورت راهبردی مورد توجه قرار بگیرد.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه دشمن و کفر جهانی توطئه‌های فراوانی را در طول دو قرن و نیم اخیر انجام داده‌اند، افزود: تولید ممیزات عاملی است که می‌تواند جلوی حرکت‌ها و قیام‌های جمعی را بگیرد و این امر سبب شده تا گروه‌های تکفیری با استفاده از این موضوع دست به کشتار شیعه بزنند.

وی گفت: بازنگری در پژوهش‌های تقریبی را باید به عنوان یک گام مهم در راستای مقابله با تهدیدات تکفیری‌ها در نظر گرفت.

امام جمعه مشهد مقدس با تفکیک دو قیام فردی و جمعی از یکدیگر خاطرنشان کرد: براساس متن قرآن کریم، قیام جمعی به عنوان مقدمه‌ای برای قیام فردی محسوب می‌شود و زمینه‌های اصلی تغییر در جامعه از طریق قیام جمعی فراهم می‌شود.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه این تحقیقات مقدمه قیام جمعی در کشور است، افزود: ما در مشهد مقدس مشکلات فراوانی و تهدیدات بسیاری از سوی مرزهای شرقی و جریان تکفیری‌ها داریم و در داخل مشهد نیز به عنوان یکی از پایتخت‌های مهم فرهنگی کشور دچار مشکلات و اختلافات در مذاهب مختلف هستیم.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه در قرآن بارها به قیام جمعی تاکید شده است، افزود: پژوهش‌های تقریبی به عنوان یک حرکت فکری به صورت جدی در نظر گرفته شود تا اختلافات میان اهل سنت و شیعه رفع گردد.

وی افزود: امروز باید اهتمام به انجام پژوهش‌های تقریبی بیش از پیش مدنظر قرار بگیرد تا از این طریق زمینه برطرف شدن اختلافات میان شیعه و سنی فراهم شود.

امام جمعه مشهد مقدس افزود: آیت الله بروجردی در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پایه گذار پژوهش‌های تقریبی در کشور بودند و این مسئله به دلیل اختلافات و تهدیداتی بود که از ناحیه ایشان احساس شد و به همین دلیل به این امر مهم مبادرت کردند.

وی خاطرنشان کرد: استکبار و کفر جهانی در دو قرن اخیر حرکات بسیار زیادی را علیه جبهه اسلام تدارک دیده است و باید بازنگری جدی در پژوهش‌های تقریبی از این نظر در دستور کار قرار بگیرد.