بازدید حجت الاسلام زارعان مدیر مجتمع آموزشی _ تربیتی در بوسنی از پژوهشگاه مطالعات تقریبی

 

حجت الاسلام والمسلمین زارعان مدیر مجتمع آموزشی _ تربیتی در بوسنی چهارشنبه بیست و پنجم شهریور ماه سال جاری در بازدید از پژوهشگاه مطالعات تقریبی و در حضور مدیران گروه های پژوهشگاه به بررسی تحولات اسلام در کشور بوسنی پرداخت .

 

حجت الاسلام والمسلمین زارعان گفت: بنده بیش از بیست سال در بوسنی هستم که با پیام ترویج اسلام ناب و از طرف حوزه علمیه قم به آنجا رفتم وبا علمای اهل سنت بوسنی ارتباط خوبی برقرار نمودیم .
ما در اینجا مجتمع آموزشی جهت فعالیت های آموزشی و تربیتی بر اساس سیره پیامبر بنا نموده ایم که در مجتمع ۴۰۰ نوجوان درمقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در حال آموزش و تحصیل هستند .

 

وی با اشاره به نظام دینی حاکم بر بوسنی افزود :در بوسنی نظام علمایی وجود دارد و رئیس العلما الان آنجا حرف اول را می زند و نظارت به همه فعالیت های دینی در بوسنی دارد .
رئیس العلما مفتی های دارد که آنها در تمام شهرها با ائمه جماعات در ارتباط هستند و به این صورت رئیس العلما دو روز قبل از نماز جمعه خطبه ای را می نویسد و از طریق مفتی ها به دست تمام ائمه جماعات کل کشور می رسد وآنها خطبه را می خوانند .
ما هم ضمن ارتباط مستمر با آنها بعضا علمای اهل سنت را برای مراسمات از جمله میلاد حضرت زهرا (س) دعوت کرده ایم که آنها سخنرانی های جامعی در این زمینه داشتند .

 

حجت الاسلام زارعان تصریح کرد :مورد دیگر حضور جدی وهابیت به بهانه خطرترویج تشیع است که به مفتیان بوسنی نزیک شده اند. و به ایران هراسی ادامه می دهند .

 

وی در توضیح وضعیت اسلام در بوسنی افزود: در حال حاضرنیمی از جمعت بوسنی مسلمان هستند . بوسنی از ایالت های یوگوسلاوی سابق بود. در سال هفتاد بوسنی هم مثل بقیه ایالت ها اعلام استقلال کرد اما صربها نپذیرفتند و یک جنگ ۴ ساله را آغاز کردند و چون ارتش هم دست صرب ها بود مسلمانان در محاصره قرار گرفتند .که نهایتا با اعلام آتش بس کشور بوسنی به رسمت رسید .
و البته تنها کشوری که تمام قد برای دفاع از مسلمانان بوسنی ایستاد ایران بود که تا پایان جنگ کمک می کرد.
از طرفی وهابیت در چنین کشورهایی تلاش زیادی می کند که تحریفات تاریخی انجام دهد و مردم را نسبت به ایران و فعالیتهای آن بدبین نماید که البته باید توجه داشت که شیبخون فرهنگی غربی در کشورهایی چون بوسنی پایه های مذهبی و تمایل به انقلاب ایران را سست کرده است .
وی با اشاره به رسالت مجمع جهانی تقریب جهانی افزود : با توجه به رسالت جهانی مجمع جهانی تقریب و با توجه به عدم وجود پژوهش های مفید در دنیا مجمع تقریب تمهیداتی بیاندیشد تا کتاب ها و نتیجه پژوهش های پژوهشگاه را به کشورهای مختلف جهان ارسال و تبلیغ کند.

 

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین شفیعی مدیر گروه فقه و حقوق با اشاره به فعالیت های پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت: پژوهشگاه به عبارتی قلب مجمع جهانی تقریب است که ۹۰ درصد کتاب های چاپ شده مجمع, توسط محققان داخلی و خارجی پژوهشگاه است .
این کتاب ها در موضوعات فقه واصول , قرآن و حدیث , تاریخ و رجال , حکومت اسلامی و موسوعه های اسلامی به صورت مقارن پژوهش و چاپ شده است .

 

وی ضمن بیان اشتراکات فراوان شیعه و سنی با اشاره به پیشینه تاریخی تقریب افزود : مرحوم شیخ طوسی در مقدمه کتاب خلاف می گوید : مسلمانان بدانند در تمام موضوعات فقهی اشتراک شیعه با اهل سنت بیشتر از اشتراکات خود ۴ مذهب اهل سنت است .و این نشان از پیشینه تاریخی وحدت بین مذاهب اسلامی است .