این همایش ‌ها می ‌تواند یک پشتوانه فکری قوی از کتاب و سنت را به جامعه اسلامی انتقال دهد

 

 

 


 
 

حجت ‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین مختاری روز چهارشنبه طی سخنانی در سومین همایش تقدیر از آثار و پایان‌نامه‌ های تقریبی که در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: نخستین گام برگزاری این همایش از قم شروع شد و بعد از آن نیز در سال گذشته در استان‌ خراسان برگزار شد.

وی افزود: امسال سومین گام برگزاری این همایش را در کردستان برداشتیم و امیدواریم با برگزاری اینچنین برنامه هایی بتوانیم قدم های مؤثری را در راستای تقویت فرهنگ تقریب و آشناکردن نسل جوان با مبانی وحدت بخش و هویت ساز اسلامی برداریم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری اظهار داشت: پژوهشگاه مطالعات تقریبی وظیفه خطیر خودش را در راستای تنویر افکار عمومی به ویژه جوانان در برابر توطئه های دشمنان و تفکرات الحادی و تکفیری در منطقه می داند.

وی افزود: با توجه به هجمه‌ های گسترده دشمنان که در دنیای امروز با آن مواجه هستیم انجام چنین اقدامات و حرکت‌هایی در حوزه تقریب بیش از هر زمانی احساس می ‌شود

دبیر همایش تقدیر از آثار و پایان ‌نامه ‌های تقریبی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه مطالعات  تقریبی در چنین شرایطی وظیفه خود می ‌داند در راستای تنویز افکار جامعه به ویژه نسل ‌های جوان قدم ‌های اساسی بردارد که برگزاری این همایش‌ های علمی و ایجاد بسترهای لازم برای بهره‌ گیری از توان همه حوزه‌ ها علمی و پژوهشی از جمله این اقدامات است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی  افزود: این همایش ‌ها می ‌تواند یک پشتوانه نظری و فکری قوی از کتاب و سنت را به جامعه اسلامی انتقال دهد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۰۰ رساله و پایان نامه به دبیرخانه سومین همایش آثار و پایان نامه ها تقریبی رسیده است و امروز از ۱۰ اثر برگزیده  در سه گروه تقدیر می شود.

دکتر مختاری افزود: این پایان ‌نامه در ۲ تا ۳ مرحله مورد ارزیابی قرار گرفت و با توجه به معیارهای مورد نظر شامل، نوآوری، ایجاد وحدت و انسجام، کیفیت ساختار اثر، چگونگی تنظیم و ترتیب منطقی مباحث و غیره انتخاب شده ‌اند.

دبیر سومین همایش بین ‌المللی تقدیر از آثار و پایان ‌نامه‌ های تقریبی در بخشی دیگر از سخنان خود به آغاز پروژه تدوین کتاب جامع پدیده تکفیر و شناسایی جریانات تکفیری در جهان معاصر اشاره کرد و گفت: از همه توانمندی های نخبگان حوزه های علمیه اهل سنت و اهل تشیع و مراکز دانشگاهی برای تدوین این طرح جامع استفاده خواهیم کرد.

 رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی همچنین از آماده شدن منبع مهمی در قالب ۲۰ جلد از احادیث مشترک بین تشیع و تسنن در موضوعات مختلف خبرداد که می ‌تواند منبع کاملی در حوزه تقریب و بستری برای ایجاد وحدت و انسجام بیش از پیش بین مسلمانان باشد.

وی با بیان اینکه به توصیه دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب کار جدیدی با عنوان پدیده تکفیری و شناسایی جریان ‌های تکفیر در جهان معاصر را آغاز کرده ‌ایم گفت: برای انجام این مهم باید از تمام ظرفیت ‌ها و توانمندی‌ های حوزه و دانشگاه استفاده خواهیم کرد.

دکتر مختاری افزود: در حوزه آینده پژوهشی برای مقابله با پدیده تکفیری در مذاهب مختلف کتاب جامع ‌اطراف در حال تدوین است که تاکنون ۶۲ جلد از آن آماده شده است.