از فعالیت سلف صالح در عرصه بین الملل الگو بگیریم

 

 

 

 

همایش حوزه و عرصه بین الملل با حضور گسترده علما و طلاب صبح امروز ۱۲/ ۱۲/۹۴ در مدرسه امام کاظم (ع) قم برگزار شد .

از فعالیت سلف صالح در عرصه بین الملل الگو بگیریم

حضرت  آیت الله سبحانی با اشاره به نفوذ اسلام در جهان گفتند: مستشرقین در نوشته های خود سعی دارند، القا کنند که آیین اسلام، آیین اقلیمی بوده است و پیامبر اکرم(ص) برای جزیرة العرب مبعوث شده است.

این مرجع تقلید افزودند: اولین گام در این مسیر این است که باید ماهیت آیین اسلام تجزیه و تحلیل و تبیین شود و ثابت شود که مبانی دین برای همه اقالیم است و صرفا یک اقلیم را شامل نمی شود.

ایشان افزودند: آیه هایی که در ابتدای سوره حدید است، معارف منطقه مکه و مدینه نیست؛ بلکه تمام مردم کره زمین را شامل می شود؛ غیر از آن، معارف اخلاقی اسلام از جمله سوره حجرات که یک سوره اخلاقی است مطرح می شود که این مسایل همگی دربردارنده معارف جهانی است.

این مرجع تقلید بیان کردند:قوانینی که اسلام در زمینه طلاق و نکاح، مواریث و…. دارد طبیعت جهانی است که نباید آن را در عرصه اقلیمی خلاصه کرد؛ این همه قوانین و احکام و معارف هیچگاه محدود نیست و گستره ای جهانی دارد.

معظم له گفتند: علامه طباطبایی بیان می کنند که کل احکام اسلام، فطری است که خاستگاه آن فطرت و آفرینش انسان است؛ چیزی که مطابق فطرت است نمی تواند اقلیمی باشد و باید جهانی باشد؛ خطابات قرآنی نیز در این عرصه کاملا مشهود و مبین است؛ خداوند در قرآن پیامبر اکرم را مبعوث ناس می داند نه یک ناس خاص.

حضرت آیت الله سبحانی اظهارکردند: ۲۱۶ مکتوب از پیامبر اکرم(ص) به ما رسیده است که تمام آنها بیانگر این مساله است که دین اسلام دینی جهانی است و ایشان هیچگاه فعالیت خود را در یک منطقه خاص محصور نکردند.

ایشان افزودند: حال که جهانی شدن دین تثبیت شد باید به این مساله برسیم که آیا برای پوشش این دین جهانی در سراسر جهان ظرفیتهای خود را فعال کرده ایم یا خیر؟ آیا مبلغانی برای پوشش تبلیغی کل دنیا تربیت کرده ایم یا خیر؟ یکی از مسایل بسیار مهم در این عرصه آن است که مبلغان را با محتوای غنی به کشورهای مختلف اعزام کنیم.

این مرجع تقلید بیان کردند: در حوزه باید اتاق های فکری ایجاد شود تا مبلغان با محتوای غنی به دنیا اعزام کنیم؛ چند سال پیش یکی از مسوولان ترکیه بیان می کرد که هم اکنون ۵ هزار مبلغ ترکیه ای در خارج از کشور با خرج دولت این کشور فعال هستند و بودجه دینی این کشور نیز پس از بودجه وزارت داخلی بیشترین بودجه را به خود اختصاص داده است.

معظم له گفتند: یک طلبه قمی در سال ۹۰۰ قمری، به یک کشور جنوب شرقی آسیا رفته است و مردم این کشور را مسلمان کرد؛ آیت الله العظمی بروجردی اولین مسجد را در آلمان ساختند و اولین مبلغ نیز حجت الاسلام محمدی بود که به این کشور اعزام شدند؛ ایشان این در را به روی حوزه های ما گشود؛ از سال ۳۶ شمسی که ایشان اقدام به این اعزام کرده اند باید از خود بپرسیم که چه مقدار کار کرده ایم.

حضزت آیت الله سبحانی اظهارکردند: امروزه ترکیه در نخجوان دانشگاه می سازد، ولی متاسفانه هنوز نتوانسته ایم مسجدی را در این بخش اداره کنیم البته این مساله نباید باعث ناامیدی شود و باید از این مشکلات درس بگیریم و به بهترین شکل فعالیت کنیم.

ایشان افزودند: خوشبختانه معاونت بین الملل حوزه های علمیه فعالیت خوبی در این عرصه داشته است که باید این روند توسعه یاید؛ در این عرصه باید به شکلی فعالیت کنیم که از سلف صالح از جمله سید جمال الدین اسدآبادی درس گرفته و فعالیت علمی و تبلیغی خود را جهانی کنیم.

زبان دانی واجب کفایی در حوزه است

حضرت آیت الله  مکارم شیرازی در پیامی تصویری به همایش «حوزه و عرصه بین الملل» گفتند: اسلام دارای دو ویژگی بسیار مهم جهانی بودن و جاودانگی است.
ایشان افزودند: باید از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوبی استفاده کنیم. جهانی بودن اسلام از بعد مکانی و زمانی و نیز جاوادنگی پیام آن موجب شده که اسلام  کاملترین دین در میان تمام ادیان باشد.

معظم‌له بیان کردند: در زمان طاغوت، مطلبی با عنوان «آفتاب فنلاند اسلام را به خطر انداخت» منتشر شد و هدف این بود که اسلام حکمی برای آفتاب نیمه شب فنلاند ندارد که در همان زمان پاسخ این مطلب را دادیم که صاحب عروه سالها پیش پاسخ این سوال را داده است و آفتاب نیمه شب فنلاند اسلام را به خطر نیانداخته است.
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم گفتند: دانستن زبان های مختلف یکی از مهمترین ضروریات تبلیغ دین است؛ به نحوی که اسلام در سالهای ابتدایی تبلیغ جهانی خود کشورهایی را تحت تاثیرقرارداد که زبان آنها عربی نبود.

حضرت آیت‌الله‌ مکارم شیرازی بیان کردند: مهمترین وسیله تبلیغ دین، منطق بی نظیر اسلام است، این منطق با زبان دانی می تواند برای مردم جهان تبیین شود؛ زبان دانی امروز یک واجب کفایی در حوزه های علمیه است.

معظم‌له اظهار داشتند: برخی شبکه
های تبلیغ تشیع در کشور وجود دارد که اگر در این شبکه ها عالمانی به زبان های مختلف وجود نداشته باشند چگونه می توان برنامه های پاسخ به شبهات و مباحث اعتقادی را برای مردم این کشورها پخش کرد.

استاد درس خارج فقه و اصول بیان کردند: زبان دانی امروز به یک ضرورت مهم مبدل شده است، زیرا در سال های اولیه اسلام، منحصر در چندین کشور اطراف شبه جزیره بود، ولی امروز گستره اسلام عالم گیر است و به همین دلیل باید برای تبلیغ چهره به چهره و تبلیغ رسانه های زبان دان هایی در حوزه تربیت شوند تا کار تبلیغ دین را انجام دهند.

معظم‌له تصریح کردند: مردم کشوری مثل اندونزی که امروزه بزرگترین کشور مسلمان جهان است به واسطه شمشیر مسلمان نشدند؛ بلکه تاجران مسلمان با زبان مردم این کشور و اخلاق حسنه ای که داشتند تاثیرگذاری خود را نشان دادند و مردم این کشور و کشورهای اطراف آن را به اسلام مشرف کردند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کردند: امروزه در سراسر جهان به ویژه امریکای لاتین فضای بسیار خوبی برای تبلیغ دین اسلام وجود دارد که باید از ظرفیت های موجود استفاده و برای تبلیغ دین اسلام و مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) در این کشورها اقدامات اساسی انجام داد.

حضرت آیت‌‌الله‌  مکارم شیرازی گفتند: امروزه دنیا به دنبال معارف ناب اسلام و اهل بیت(علیهم‌السلام) است و آنها از فرهنگ مادی خسته شده اند که باید برای جذب و مزین کردن آنها به نور اسلام تلاش کنیم.

معظم‌له ابراز نمودند: تکفیری ها که با اسلام بیگانه اند و نام اسلام را نیز تخریب کرده اند باید با تلاش عالمان دین در دنیا رسوا شوند و این تبلیغ علیه آنها باید با زبان کشورهای مختلف انجام شود.
حضرت آیت‌الله‌  مکارم شیرازی افزودند: زبان دانی در حوزه باید به یک فرهنگ مبدل شود و به عنوان یک واجب کفایی در بین حوزویان شناخته شود؛ باید کاری کنیم که وعده امام صادق(ع) مبنی بر انتشار انوار اسلام و شریعت از قم به سراسر جهان در این عصر محقق گردد.

معظم‌له خاطرنشان کردند: آموزش زبان در حوزه نیازمند آشنایی طلاب با ادیان مختلف، ادبیات ملل و تاریخ و جغرافیایی مسلمانان و فرق اسلامی است؛‌در حوزه باید یک جغرفیای مذهبی داشته باشیم و تا همه ابعاد مختلف کشورها از جمله بزرگان و… آن کشورها در آن تدوین شود؛ از طریفی آگاهی به مذاهب و ادبیات فرهنگی کشورهای مختلف بسیار مهم است.

دشمن به دنبال شیعه هراسی در کشورهای مسلمان است

در ادامه آیت الله تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل ضمن اشاره به سالها فعالیت در عرصه بین الملل  گفت : زمینه های حضور حوزویان در عرصه بین الملل، بسیار وسیع است که باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

وی افزود: در زمینه اعزام استاد به دانشگاه، اعزام عالم مقیم، اعزام مدیرمرکز، اعزام رایزن فرهنگی، اعزام مبلغ دینی و… می توان در عرصه بین المللی فعالیت خود را به نمایش گذاشت.

مشاور رهبر انقلاب بیان کرد: امروزه شیعیان بسیاری در اندونزی حضور دارند؛ این کشور توسط یک شیعه مسلمان شد ؛ احمد بن عیسی شیعی با حرکت علمی خود این کشور را شیعه کرد و بعدها این جریان ادامه نیافت؛ مساله اعزام مبلغ یک مساله بسیار حساس و مهم است که باید در این زمینه اقدامات اساسی انجام داد.

آیت الله تسخیری اظهارکرد: باید در هر کشور یک طلبه مقیم تربیت کنیم که بتوانیم در این زمینه به فعالیت های دائمی دست بزند، ولی متاسفانه این امکان میسر نشد؛ اگر رایزنان فرهنگی ما طلبه باشند می توانند این مناطق را احیا کنند.

وی گفت: طلابی که به عنوان مبلغ به کشورهای مختلف می روند همگی موفق بوده اند؛ از جمله حجت الاسلام والمسلمین ربانی مدیر موسسه اندیشه شرق  که در عین قربت به آرژانتین رفت از جمله این مبلغان موفق بوده است.

وی افزود: یکی از ظرفیت های مهم در این عرصه، مساله کنفرانس های بین المللی است که متاسفانه از این ظرفیت و زمینه حضور غفلت کرده ایم؛ اجلاس های علمی و فرهنگی و ادبی و… بسیاری در دنیا برگزار می شود که باید در آنها حضور داشته باشیم؛ بنده تا کنون در ۸۰۰ کنفرانس بین المللی یا حضور یافته ام یا نمایندگانی اعزام کرده ام.

مشاور رهبر انقلاب بیان کرد: ارتباط با موسسات بین المللی از جمله ظرفیت های بسیار مهم در این زمینه است؛ تشکیلات نهضت العلمای اندونزی به اندازه کل جمعیت ایران است که ظرفیت بسیاری در این زمینه است که باید از آن استفاده کرد.

آیت الله تسخیری اظهارکرد: دراین عرصه  با پرکردن خلاها می توانیم زمینه های بسیار مناسبی ایجاد کنیم که البته حل این مسایل از جمله تالیف کتاب و ترجمه و انتشارات مجلات بین المللی نیازمند همگرایی بسیار عظیم است؛ عربستانی ها در این عرصه تلاش گسترده ای داشته اند و  در تمام جهان فعالیت های گسترده ای انجام داده اند.

وی گفت: امروزه دنیا تقاضا و خواسته های بسیاری از ما دارد، ولی متاسفانه این ظرفیت برای پاسخگویی به همه این نیازها وجود ندارد و این نقیصه بسیار بزرگ است؛ زیرا اگر از این فرصت ها به خوبی استفاده نکنیم دیگران  بهره را خواهند برد.

مشاور رهبری افزود: در ابتدای انقلاب نهادهای مختلف بنا به تشخیص خود به تبلیغ بین الملل اقدام می کردند و سپس شورای عالی تبلیغات تشکیل شد که این جری
ان را راهبری کند، ولی بازهم نتوانست این هماهنگی ایجاد شود؛ سپس سازمان فرهنگ و ارتباطات ایجاد شد؛ البته با همه این ضعف ها، کارها و فعالیت های عظیمی صورت گرفته است، ولی نباید به این مسایل بسنده کرد.

آیت الله تسخیری خاطرنشان کرد: قرضاوی در ابتدا رویکرد تقریبی داشت، ولی بعدها تمام حرف های گذشته خود را انکار کرد و به تخریب ایران پرداخت؛ بنده در حضور هیئت امنای علما رفتم و ۱۰ ساعت با او مناظره کردم و پس از استماع سخنان وی تمام  حرفش را با منطق نقض کردم؛ یکی از شکایات او از ما این بود که طلاب ایرانی به دنبال شیعه سازی مردم مسلمان هستند؛ اما حقیقت آن بود که آنها سعی دارند که شیعه هراسی و شیعه فوبیا رادر کشورهای مسلمان القا کنند.

خاطر نشان می شود حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی  به عنوان نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این همایش حضور داشتند .
مبنع : حوزه