احیای هویت جامعه اسلامی؛ مهم‌ترین دستاورد کلان انقلاب اسلامی ایران

 

 

 

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تشریح آثار انقلاب اسلامی به چهار دستاورد کلان این پدیده بزرگ قرن اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین دستاورد کلان انقلاب اسلامی احیای هویت جامعه اسلامی بود که راه را برای تحقق سایر دستاوردهای کلان در حوزه سیاست و اقتصاد باز کرد.

 

آیت‌الله “محسن اراکی” دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهار دهه اخیر گفت: با نگاهی کلان می‌توان به چهار دستاورد اشاره کرد؛ دستاورد کلان اول انقلاب اسلامی احیای هویت جامعه اسلامی است. هر جامعه‌ای زمانی می‌تواند راه پیشرفت را طی کند که هویت داشته باشد و آن را بشناسد.

 

هویت از هم‌پاشیده جامعه در دوران پهلوی

 

وی افزود: یکی از عوامل عقب‌ماندگی جوامع اسلامی از جمله ایران در زمان حکومت پهلوی، این بود که این هویت از هم پاشیده شده بود و زیر انبوهی از خاکسترهای نهادهای سوخته لگدمال شده بود لذا جوامع اسلامی به جوامع بی‌اراده‌ای تبدیل شده بودند و براین مبنا بیگانگان همه ثروت و منابع امت اسلامی را به آسانی و ارزانی به تاراج می‌بردند.

 

آیت‌الله اراکی اظهار کرد: اقتصاد کشور ما در آن زمان نه تنها تاراج می‌شد بلکه تحت سیطره بیگانگان قرار داشت و نمی‌توانستیم برای اقتصاد کشور برنامه‌ مستقلی که به نفع منافع ملی کشور باشد طراحی و اجرا کنیم.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه فرهنگ ما نیز تحت فرمان بیگانه بود، گفت: در آن زمان جوانی که می‌خواست در دانشگاه نماز بخواند مسخره می‌شد و فرهنگ جامعه تحت تأثیر بیگانه و از آن بالاتر با هجوم فرهنگی بیگانه مورد تحقیر قرار گرفته بود.

 

وی ادامه داد: در حوزه سیاست، چیزی به نام اراده سیاسی ملی و مستقل وجود نداشت. در عرصه اجتماعی نیز یک هویت اجتماعی واحد در جامعه وجود نداشت؛ یعنی اگر می‌خواستیم تعریفی از جامعه اسلامی ارائه دهیم نمی‌توانستیم چون هر بخشی از جامعه به یک سمت کشیده شد.

 

احیاء هویت اسلامی و شکل‌گیری جبهه مقاومت

 

آیت‌الله اراکی عنوان کرد: انقلاب اسلامی هویت جامعه اسلامی را احیا کرد و یک هویت نیرومند و قوی شکل گرفت. اینکه مقاومت اسلامی پس از انقلاب اسلامی شکل گرفت ناشی از پیدایش یک اراده نیرومند برای مقابله با سلطه بیگانه بر مقدرات کشورهای اسلامی بود.

 

وی با بیان اینکه دومین دستاورد کلان انقلاب، دستیابی به یک اراده سیاسی مستقل بود، تصریح کرد: این دستاورد ریشه در بازیابی و احیاء هویت ملت داشت و باعث شد جامعه آزادانه و مستقل برای خودش تصمیم بگیرد. اگر ملتی خودش تصمیم بگیرد حتی اگر اشتباه هم بکند بعد می‌تواند آن خطا را اصلاح کند اما اگر ملتی نتواند برای خودش تصمیم بگیرد و بیگانگان در مقدرات کشور دخالت کنند هیچ وقت نمی‌تواند به منافع خودش دست پیدا کند.

 

انقلاب اسلامی و گشودن راه پیشرفت اقتصادی با اتکاء به درون

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز کرد: دستاورد سوم به حوزه اقتصاد اختصاص دارد که وقوع انقلاب اسلامی سبب شد اقتصاد کشور از زیر سلطه تصمیم‌گیری بیگانگان خارج شده و از به غارت رفتن ثروت کشور به دست اجانب جلوگیری شود و منافع اقتصادی را برای خودمان حفظ کنیم.

آیت‌ الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

 

وی اضافه کرد: واقعا با مقایسه اقتصاد در دوران پهلوی و جمهوری اسلامی می‌توان گفت حوزه اقتصاد پس ار انقلاب زنده شده است. البته این به معنای آن نیست که ما به همه اهداف اقتصادی دست پیدا کرده‌ایم اما برخلاف دوره پهلوی در حوزه اقتصاد می‌توانیم برای خودمان برنامه‌ریزی کرده، از تجارب دیگران استفاده کنیم و اگر اشتباهی صورت گرفت آن را تصحیح نماییم. به عبارتی انقلاب اسلامی راه را برای پیشرفت اقتصادی مبتنی بر توان داخلی و بومی باز کرد.

 

آیت‌الله اراکی اظهار کرد: چهارمین دستاورد انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ است. به برکت انقلاب اسلامی فرهنگ جامعه متحول شد و معنویت‌گرایی در جامعه گسترش پیدا کرد در حالی که نظام پهلوی به دنبال ترویج مادی‌گرایی و دوری جامعه و به ویژه جوانان از معنویات بود.

 

حضور عاطفی مردم در تشییع شهدای پلاسکو؛ نمونه‌ای از دست
اورد فرهنگی انقلاب

 

وی با بیان اینکه یک نمونه از تحول فرهنگی در جامعه به برکت انقلاب اسلامی را می‌توان در همین حادثه دلخراش پلاسکو مشاهده کرد، گفت: پدیده پلاسکو پدیده بسیار مهمی بود. شاید بیش از یک میلیون نفر در تشییع جنازه این شهدای عزیز شرکت کردند. این به چه معناست؟ در واقع این پیوندی که بین شهدای پلاسکو و جامعه ایجاد شده است با هویت جامعه گره خورده است.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب افزود: اغلب افرادی که در این مراسم شرکت کرده بودند نه نسبت خویشاوندی داشتند و نه همکار آنها بودند، اما چه مسئله‌ای مردم را از خانه‌ها در یک هوای سرد بیرون آورد و زیر پیکر پاک آنها برد؟ در پاسخ می‌توان گفت که در پرتو انقلاب اسلامی، جامعه ما امروز برای ایثار، فداکاری و شهادت و مجموعه این ارزش‌های الهی و انسانی احترام و ارزش قائل است و این مسئله با هویت او پیوند خورده و به ذات فرهنگ جامعه تبدیل شده و این از دستاوردهای بزرگ پس از انقلاب اسلامی است.

 

آیت‌الله اراکی در پایان یادآور شد: در واقع این ارتباط عاطفی، ارتباط با ارزش‌هاست و عاطفه و احساسات ملت ما برخاسته از ارزش‌هاست که فراتر از عواطف ناشی از روابط خانوادگی و همکاری و … است.